Hij combineert zijn kennis van licht met zijn ervaringen binnen marketing en sales om ziekten als dementia tegen te gaan. Zijn wapen: een dynamische daglichtlamp.
In het jaar 2014 hebben we in samenwerking met Maarten de dynamische vloerlamp Bright Brenda ontwikkeld onder de merknaam Sparckel. Met deze bijzondere lamp ervaar je het hele jaar door een lentegevoel. Het licht van 1.000 lux zorgt voor een bewezen positief effect op je energie, stemming en slaap. Gezond licht voor binnen, dat is Sparckel in het kort. Ik was benieuwd naar de ondernemer in Maarten Voorhuis. Met mijn camera in de hand ben ik hem daarom gaan bezoeken op de High Tech Campus in Eindhoven.
Maarten: Zowel in de wetenschap als in de praktijk is er veel verbazing over de positieve werking van dynamisch daglicht. Toch blijven verhalen over depressie, dementie, slaap, stemming en gedrag groeien. Het wekt frustratie dat de werking van het dynamische licht zijn weg naar de markt nog niet heeft gevonden. Met een multidisciplinair team dat verstand heeft van state-of-the-art LED-technologie, software, optica en design zochten we naar een oplossing die mensen zouden omarmen. Samen ontwikkelden ‘s werelds eerste plug & play dynamische lamp die echt werkt voor je gezondheid. Gaaf toch dat we dat ‘gewoon even’ doen hier in de lichtstad Eindhoven?!
Maarten: Vanaf het begin geloofde de ontwerpers van GBO Innovation makers in het innovatieve concept. Jacques Gramser vertelde mij toen: ‘We zien heel wat ideeën voorbij komen, maar we kunnen ze niet allemaal uitwerken. We kiezen voor ideeën waarin we geloven. Zinvolle, relevante en mooie ideeën. Sparckel was zo’n idee.’
Het geloof was cruciaal om het concept van de grond te krijgen. Uiteindelijk is het concept uitgegroeid tot een volledige collectie en verdubbelen we jaarlijks in onze omzet. Het ontwerp is bekroond met een GIO Erkenning en de lamp is vaak verschenen in de media waaronder de NOS en RTL Nieuws. Terecht, want problemen met onze biologische klok verdienen simpelweg meer aandacht. Futloosheid, slecht slapen, en een sombere stemming zijn verschijnselen die blijven toenemen. Onze ambitie gaat verder dan het oplossen van deze problemen in Nederland. We gaan internationaal, denk aan Duitsland en Scandinavië. Om dit te realiseren zijn we momenteel opzoek naar extra funding.
Frank is verantwoordelijk voor marketing and communicatie binnen GBO Innovation makers. Met een bescheiden achtergrond in grafische vormgeving en sales tovert hij graag bij iedereen een lach op het gezicht met zijn enthousiasme voor eigenlijk alles.
© 2023 GBO Innovation makers | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring